dinsdag 13 oktober 2009






De lessen zijn begonnen! Vorige week was er een vakantie voor de studenten van de academie Tasuba, maar onze studenten waren present voor de hele week. Omdat ze geen andere lessen hadden konden we elke dag vol benutten. Wat heeft geresulteerd in een Bootcamp Animation!

Van 9 tot 6 (pauze tussen half 1 en half 3) hebben Conchita en ik de basis elementen van het animeren aan onze studenten geleerd. De groep bestond uit 6 studenten en 2 Tasuba docenten. Eén van de docenten was vóór de zomer nog een student en had ook de lessen animatie van de vorige ‘afgezanden van de HKU’ gevolgd. Ook zijn er 2 studenten die de vorige in maart-mei hadden bijgewoond, maar helaas merkten we tijdens het animeren deze week dat ze niet verder zijn dan onze nieuwe studenten. Toch, na de eerste paar lessen, toen iedereen zijn allereerste animaties zag bewegen was er bij iedereen groot enthousiasme. Conchita en ik laten ook voorbeelden zien van bestaande animaties, en de gedachte dat de studenten ook dergelijk werk zouden kunnen maken wekte bij de studenten wel veel motivatie op. De inzet is goed en Conchita en ik zijn blij.

Even aftasten en nu een vorm voor gevonden, was wel de benadering van de studenten. Het systeem waarin hier gedoceerd wordt is redelijk ouderwets, naar engels model (vanwege de kolonisatie). Men is gewend te luisteren en te gehoorzamen zonder veel reactie terug te geven. Nu willen wij natuurlijk juist graag dat de studenten reageren op wat er gebeurt. Maar dat kan dus alleen als je ze per persoon een vraag stelt. Na elke oefening analyseren we het werk dat is gemaakt, en de studenten moeten wel even aan ons wennen wanneer we doorvragen tot blijkt dat ze het concept hebben begrepen. Maar dit heeft zijn vruchten afgeworpen, de basis zit erin, onze studenten begrijpen wat animatie is, hoe je iets tot beweging krijgt en hoe je er voor zorgt dat die beweging in tempo en zwaartekracht kan variëren!

In week 2 gaan we in op het toevoegen van karakter in je animatie.

PS: Het bleek een instelling dat men moet aanmelden om te reageren op mijn blog. Ik heb dit nu aangepast! Hopelijk kunnen jullie nu zonder gedoe een reactie plaatsen :)

3 opmerkingen:

  1. lieverd,leuk de foto's te zien en je verhaal te lezen, bel je gauw weer,
    liefs, kus mam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heej mam!
    Reageren kan nu dus zonder aanmeld acties op mijn blog? Dat is mooi.
    Dank je wel, ik ben blij dat ik eindelijk wat foto's kon uploaden, internet is zo traag hier. Graag hoor ik je weer snel over de telefoon!
    Kus San

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Sandra,
    Lijkt me een fantastische ervaring daar!
    Op één van de foto's staat een dubbele perforator; wordt die gebruikt als een soort 'pegbar'?
    groetjes,
    Hans Roos

    BeantwoordenVerwijderen