dinsdag 16 augustus 2011

Weggejaagd bij een ritueel

Met twee lokale jongens, Anthony en Seth, en een meisje uit de Belgische groep, Josje, zijn we op een namiddag naar een ritueel in Cape Coast gegaan.
We hadden eerder een 'fettish priest' geïnterviewd voor de film en waren uitgenodigd dit ritueel waar geesten werden uitgedreven en ge-eerd, bij te wonen.
Het vond plaats op straat, te midden een cirkel van een grote menigte mensen. Twee meisjes die alleen een rokje van droog gras droegen, dansten al in trance op de trommel geluiden toen we daar aankwwamen. Eer stonden manden vol met prachtige stoffen, waarschijnlijk waren dat de offers aan de geesten. Jammer, want we hadden gehoopt op eten als offers, in kader van het thema voor de film.
De fettish priest van het interview zag ons en gaf een sein dat we dichterbij konden komen om te filmen. Hij ging ook dansen. Toen kwam er een vrouw die duidelijk bij het ritueel hoorde vanwege haar feestelijke kleding, op ons af met uitdagende kreten. Het publiek lachtte en ze vroeg ons om geld omdat we filmden. We weigerden vanwege de toestemming eerder door de priester gegeven, maar ze bleef aandringen en ons belachelijk maken voor het publiek. (dat laatste voornamelijk in de lokale taal, maar de reacties van het publiek waren duidelijk) Anthony seinde mij toen even naar achteren te komen en daar stond die vrouw opeens. Ik heb toen klein geld gegeven.
Terug bij Josje die aan het filmen was, merkte ik nadat de vrouw was teruggekomen, plots vier mannen op (ook priesters leek mij) die vrij aggressief richting Josje en mij stapten. Onmiddelijk heb ik de camera naar beneden geduwd en op dat moment trok Anthony aan mijn schouder en fluisterde met paniek in zijn stem: 'We have to get out of here - now!' Josje had nog niet veel door maar ik trok haar mee naar achter, pakte de camera van haar en voelde mijn hart in mijn keel bonzen. We wurmden ons door het publiek, de vier mannen dicht achter ons. We renden door een paar steegjes en tegelijkertijd stopte ik de camera in de rugzak die op Josje haar rug bungelde.
We stonden stil in een grotere straat en niemand had ons gevolgd tot daar.
Mijn hart zat nog in mijn keel maar we liepen langzaam terug naar Cape Castle.
Seth was stil en ik vroeg wat er was. Hij zei dat het niet zo was verlopen als we niet blank waren geweest. Ik vroeg of het niet aan het filmen lag, maar Anthony zei dat het op zijn minst aanleiding was maar niet een oorzaak kon zijn. Hij legde uit dat de vrouw die geld vroeg bezeten was door een boze geest, maar dat hij ook niet wist waarom we weggejaagd waren.
We zullen het nooit weten, maar spannend was het wel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten